kunst & design

Susanne Middelberg
bij Galerie van Slagmaat

Van 3 oktober tot en met 15 november 2014 exposeerde fotografe Susanne Middelberg (1968; Academie van Beeldende Kunsten-Fotografie) haar serie Wonderwoman in de galerie. De foto’s, waarin zij zichzelf met enige realiteitszin heeft geportretteerd als de Amerikaanse stripheldin Wonderwoman, zijn herkenbaar, ontroerend, pijnlijk, humoristisch, maar vooral eerlijk.

Susanne las in haar jeugd de comic Wonderwoman. Toen ze in de jaren negentig tot haar verrassing weer een boekje tegenkwam, was dit aanleiding voor het maken van drie foto’s in 1996. Ze portretteert zichzelf als antiheld in een Wonderwomanpakje, in een alledaagse situatie. In de loop der jaren bleek Wonderwoman een ware inspiratiebron voor Susanne en zij beschouwt het nu als een doorlopend project dat in de toekomst nog verder zal groeien. De recentste foto uit de expositie dateert van afgelopen voorjaar. Omdat de foto’s in een tijdsbestek van bijna 19 jaar zijn gemaakt, vertellen ze ook iets over de persoonlijke ontwikkeling van Susanne en over haar leven. Je ziet haar kinderen opgroeien en haarzelf ouder worden. (Dat laatste valt overigens nogal mee; zoek de verschillen ;-)

Middelberg werkt als freelance portret-, ballet- en toneelfotografe en docente fotografie in Den Haag. In haar werk denkt ze ook bij kleur in zwart-wit, maar voor Wonderwoman kiest ze voor primaire kleuren om het stripkarakter te benadrukken. In deze serie spelen kleine details, compositie, het verhaal en het kleurgebruik een grote rol. Hierdoor zijn deze beelden uitbundiger en drukker dan haar portretten.

Leuk om te weten over de ‘echte’ Wonderwoman: ze is in 1941 ontworpen door William Moulton Marston, in de periode van de aanval op Pearl Harbor, waarna de Amerikanen mee gingen strijden in de Tweede Wereldoorlog. Veel vrouwen gingen voor het eerst werken omdat er een gebrek was aan arbeidskrachten. Dit gaf velen van hen een nieuw gevoel van kracht en onafhankelijkheid. Wonderwoman paste bij dit nieuwe zelfbeeld, bij feminisme en emancipatie. Het eerste stripverhaal was trouwens –ook letterlijk- een stukje vlaggenzwaaiende propaganda: Wonderwoman’s kostuum is gebaseerd op de Amerikaanse vlag.

Marston, die ook uitvinder van de voorloper van de leugendetector was, kwam op voor de belangen van de vrouw. Hij geloofde dat vrouwen eerlijker en betrouwbaarder waren dan mannen. Marston gaf haar daarom de gave om leugens te kunnen doorzien. Hij baseerde zich daarbij op de Amazones uit de Griekse mythologie, die ook over bijzondere krachten beschikken. Hij creŽerde een personage dat de kracht bezit van Superman en de zachte, sterke kwaliteiten van een vrouw. Paradise Island, thuisbasis van de Amazones is een cultuur zonder mannen, met waarden als eerlijkheid, schoonheid, vrede, kracht en onafhankelijkheid, waardoor Wonderwoman paste bij het nieuwe zelfbeeld van de vrouw in 1941.


Suzanne Middelberg
Suzanne Middelberg - Wonderwoman dweil (Diasec op dibond, 60x60cm)


Suzanne Middelberg
Suzanne Middelberg - Wonderwoman family (Diasec op dibond, 60x60cm)


Suzanne Middelberg
Suzanne Middelberg - Wonderwoman pannenkoek (Diasec op dibond, 60x60cm)


Suzanne Middelberg
Suzanne Middelberg - wonderwoman wounded (Diasec op dibond, 60x60cm)


Suzanne Middelberg
Suzanne Middelberg - Wonderwoman afscheid (Diasec op dibond, 60x60cm)